امروز : چهارشنبه, 26 تیر 1398

اداره حراست

 

اداره حراست

 معرفی اداره حراست 

                               

تعریف حراست
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .

 

سیاست و خط مشی حراست

حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود .

دستگاه حراست براساس ماده وا حده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد. .بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی به موارد ذیل خواهد بود:

1- اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.

2- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای عموم ( مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.

3- شناسایی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه

4- همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.

5- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.

6- اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور.

اعم وظایف حراست


1- تلاش در جهت  حفظ سلامت جامعه اداری
2- اهتمام در رفع نقاط ضعف به منظور رسیدن به اهداف سازمانی
3- مجاهدت در پیشگیری از وقوع تخلف ها
4- شناسایی گلوگاه های فساد اداری و جلوگیری از بروز انواع فساد در سیستم اداری
5- حفظ سلامت مدیریت به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم
6- تعیین صلاحیت پرسنل در پستهای مدیریتی طبق دستورالعملهای مربوطه
7- ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی
8- طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه
9- شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی و بحران
10- تدوین  و اجرای دستورالعملهای حفاظتی و ارائه هشدارهای حفاظتی

11 توجیه و آموزش حفاظتی پرسنل و مسئولین( قبل از انتصاب مشاغل حساس ، سفر خارجی )

12  کنترل تردد ( تردد کارکنان و پرسنل زیر مجموعه ـ  صدور مجوز تردد، کنترل تردد و فعالیت اتباع بیگانه در محیط )
13 صدور کارت های شناسایی

14  انجام استعلام

15 شناسایی نیروهای متعهد ، متخصص و شایسته و معرفی آن به مبادی ذیربط جهت بکارگیری در مشاغل حساس

16 تلاش در جهت اعتماد سازی ، حفظ کرامت انسانی و فرهنگ مسئولیت پذیری و تعمیم آن در سازمان

 

دسترسی سریع

آرشیو اخبار

مقالات

آشنایی با استان هرمزگان

پژوهش

پرداخت آنلاین

آگهی مزایده و مناقصه ها

شماره حساب هدایای خاص از بهزیستی هرمزگان -بانک توسعه تعاون 3600/9073455403/1

خدمات الکترونیک